مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ما در شرایط اشباع تقاضا هستیم و روز گذشته از مرز جابجایی ۸۰ هزار مسافر در ۲۴ ساعت از شبانه روز عبور کردیم. لذا برای تسهیل در امر جابجایی مسافران و پاسخ به تقاضاها از امروز روش بلیت فروشی را از ساعتی به خطی تغییر داده ایم.

باقرجوان راهداری

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: با افزایش سفر زائران اربعین حسینی به مرزهای غربی و مشکلاتی که در تامین بلیت حمل و نقل زائران وجود دارد روز گذشته ستاد مرکزی اربعین از زائران خواست تا حد امکان با خودروهای شخصی به مناطق مرزی سفر کنند. برخی زائران در مراجعه به ترمینال ها از نبود بلیت در پایانه ها خبر می دهند و ۹۰ درصد پاسخ "بلیت نداریم" را می شوند و ۱۰ درصد پایانه ها هم که می گویند بلیت دارند از مردم می خواهند صبوری پیشه کنند تا ظرفیت فروش بلیت ایجاد شود. در این بین برخی از زائران هم از مشکلات ثبت نام در سامانه سماح برای خرید بلیت اتوبوس می گویند.

داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص نارضایتی های ایجاد شده در بحث فروش بلیت اتوبوس اربعین در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: این روزها تقاضا برای خرید بلیت اربعین بالاست اما اینکه ۹۰ درصد تقاضای زائران منجر به نتیجه نشود را رد می کنم. ممکن است زائری مراجعه کرده و در پایانه ها معطل شده که ما عذرخواهی می کنیم اما همکاران من در پایانه در تلاشند تا به تقاضاها در حد امکان پاسخ دهند. بیشترین تقاضای ما در سطح کشور مربوط به پایانه غرب است و روز گذشته تمام تقاضاها برای خرید بلیت تا ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه ادامه پیدا کرد و آخرین گروه زائران روز گذشته در همین ساعت راه افتادند.

باقرجوان در ادامه افزود: ما در مجموع ۸ هزار ناوگان در سراسر کشور برای ارسال زائران به اربعین در اختیار داریم که روز گذشته تمام این تعداد را درگیر جابجایی اربعین کردیم. یک تعدادی از اتوبوس ها در مبادی ورودی در حال سوار کردن زائران هستند، یک تعداد در مسیر هستند و یک تعداد به مقصد رسیده اند و در حال برگشت هستند. این ۸ هزار دستگاه اتوبوس در طول ۲۴ ساعت از مبادی ورودی، توان عملیاتی جابه‌جایی ۸۰ هزار مسافر را بر عهده گرفته اند که روز گذشته ما از حد اشباع عبور کردیم و جابجایی ۸۰ هزار مسافر را انجام دادیم.

این مسئول گفت: ما در شرایط اشباع تقاضا هستیم با این وجود روش مان از بلیت فروشی به صورت ساعتی به خطی تغییر پیدا کرده است.

وی در این مورد توضیح داد: اتوبوس ها همزمان با هم حرکت نمی کنند و همزمان به مبدا بر نمی گردند. سامانه فروش بلیت برای تعدادی از ماشین ها که به مقصد رسیده باشند و به سکو رفته باشند باز می شود و بلیت فروشی انجام می شود و بلیت به زائرانی که اولویت دارند فروخته می شود و به همین ترتیب برای اتوبوس بعدی این روال در پیش گرفته می شود. ممکن است گاهی ۱۰ تا ۲۰ شرکت همزمان ظرفیت خالی داشته باشند و این کار را انجام دهند. ما به این شیوه ادامه تقاضاها را پاسخ خواهیم داد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: بنابراین هر تقاضایی در سقف ظرفیت ما انجام خواهد شد. ما در تلاشیم بتوانیم از ظرفیت ها تا حد امکان استفاده کنیم، اتوبوس ها به محض رسیدن به مبدا صرفا در حد یک شست و شوی ماشین و زدن گازوییل معطل می شوند و سریعا به سکو می آیند. رانندگان ما در طول مسیر استراحت شان را انجام می دهند. لذا ما بهره وری در سفر را به جایی رسانده ایم که هم ایمنی لازم را داشته باشیم هم اینکه بتوانیم پاسخگوی زائرانی که در ترمینال حضور پیدا می کنند، باشیم.

کمکی که نرسید

قرار بود ۶ هزار دستگاه ناوگان دیگر حوزه های تولیدی، کارخانه جات و دستگاه هایی که دارای ناوگان جاده ای هستند، به کمک سازمان راهداری بیایند اما تا الان یک دستگاه ناوگان کمکی از این حوزه ها تزریق نشده که اگر این اتفاق می افتاد، می توانستیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم. باقرجوان با بیان این موضوع افزود: ما می توانستیم در بازه زمانی ۵ یا ۶ ساعت هم پیش فروش بلیت داشته باشیم اما با این ظرفیت موجود بیش از این نمی توانیم پاسخگو باشیم.

نارضایتی ها به خاطر ظرفیت محدود است

باقرجوان در خصوص نارضایتی مردم در پایانه های تهران گفت: مردم تهران معمولا راغبند از طریق مرزهای غربی(مرز مهران و خسروی) سفر اربعین خود را انجام دهند به همین علت بیشترین مراجعه کنندگان به ترمینال غرب یا همان آزادی برای خرید بلیت می آیند لذا در مابقی پایانه ها مانند ترمینال شرق روال فروش بلیت آرام تر است. ترمینال بیهقی هم در حد تعداد ظرفیت خود ناوگان اختصاص می دهد. اما نارضایتی های پیش آمده به خاطر محدودیت ظرفیت است در حالی که سازمان راهداری ناوگان خود را در لحظه مدیریت می کند تا بیشترین حجم جابجایی ها را داشته باشیم.

وی در خصوص اعتراضات مردمی برای خرید بلیت از سامانه سماح و اختلالاتی هم که دارد، توضیح داد: ما به این علت سامانه سماح را به سامانه فروش بلیت های اربعین و دفاتر فروش مان متصل کردیم تا دست سودجویان را کوتاه کنیم که مردم بلیت را گران تر از قیمت مصوب نخرند. به همین علت مسافران در مراجعه حضوری نیز باید حتما اطلاعات خود را در این سامانه تکمیل کنند تا بلیت به دست افراد سوجو برای فروش با قیمت های بالاتر نرسد. از مردم می خواهیم که از رانندگان یا واسطه ها هیچ بلیتی با قیمت بالاتر مطالبه نکنند چون اگر کنسلی وجود داشت آن فرد مجبور است بلیت را برگرداند و ما می توانیم با قیمت مصوب در اختیار مسافر بعدی بگذاریم.

به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اگر فردی مورد سواستفاده قرار گرفت حتما از طریق تلفن ۱۴۱ سازمان راهداری اعلام شکایت و فرد خاطی را معرفی کند تا سازمان این موضوع را پیگیری و با فرد متخلف برخورد کند.

مسافران بی حوصله با خودروهای شخصی بروند

باقرجوان در خصوص گفته ستاد مرکزی اربعین مبنی بر رفتن به مرزها با خودروهای شخصی نیز گفت: ممکن است برخی مسافران بی حوصله باشند و نخواهند صبر کنند تا ظرفیت لازم ایجاد شود از این روست که ستاد مرکزی اربعین پیشنهاد داده که افراد با خودروی شخصی خودروها به مرزها برسند و از پارکینگ آنجا استفاده کنند. گرچه بی حوصلگی برخی مسافران به حق و درست است و ممکن است ما در آن ساعت ماشینی نداشته باشیم اما ممکن است یک ساعت بعد بتوانیم به تقاضای فرد پاسخ دهیم و اتوبوس را تامین کنیم.

فروش بلیت اربعین از سوی سازمان راهداری در طول ایام اربعین ادامه دارد و در ۲۴ ساعت شبانه روز ۸۰ هزار زائر در حال جابجایی است یعنی هر ساعت ۳ هزار و ۳۰۰ زائر از طریق ناوگان سازمان راهداری بخش حمل و نقل جاده ای در حال جابجایی است.

کد خبر 703654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    اگر دولت بیاید و هزینه های سفر به کربلا را در حد و اندازه ارزش پول ملی کاهش بدهد و امکان سفر به کربلا را در یک مقطع زمانی بازتر فراهم آورد دیگر این همه هجوم در اربعین به کربلا را بااین روش مدیریت که آمدند اتوبوسها را اختصاص به این امر دادند در حالیکه اگر کسی بخواهد به شهری برود اصلاً اتوبوس پیدا نمیشود که به شهر خود بازگردد آمدند ابروشو درست کنند زدند چشمشو کور کردند